سوترتما .. روايتي الثانية .. صدرت في معرض القاهرة الدولي للكتاب 2020

عفواً: أنا مش خرنج!!!


قالي يا كرنب!!!
قالي يا خرونج!!! أيوه هي خرنج...

ضحكنا كلنا عندما سمعنا عادل الإمام يقول هذه الكلمة لأول مرة في مسرحية شاهد مشافش حاجة، بل ولازلنا نضحك كل مرة نسمعها، إلا أن الأمر اختلف كلياً وجذرياً وأنا أسمع هذه الكلمة من "أبو الليف". وأعتقد أن الجميع أصبح يعلم من هو أبو الليف الآن ومن لا يعرف من هو عليه فقط بكتابة اسمه في جوجل وحينها سيعرف من هو أبو الليف...

والحقيقة أنني كنت استمع إلى صوت أبو الليف وبداخلي مشاعر عدة متداخلة، فمن حزن على حال الأغنية وما وصلت إليه من مستوى وأيضاً حزن على حالة هذا الشعب الذي أصبح يفرح بأي شيء ولكن في رأيي هذه المرة الكلام جاء على الوجيعة أو على الجرح كما يقولون، فلسان حال الشعب المصري كله يريد أن يصرخ بهذه الكلمة المعبرة عن مكنون مشاعر الكبت والغيظ وكذلك القهر والإحباط، الشعب كله يشعر أن من حقه أكثر بكثير من هذا، من حقه معيشة أفضل، من حقه بيئة صحية توفر له الفرصة للعمل بكد لصالح وطنه، من حقه أن يشعر أنه مثله مثل غيره ممن يعدون من الصفوة، الكل سواسية أمام القانون لا خيار ولا فاقوس.

هذا الشعب المكافح الصامت الذي بدأ يعلو صوته شيئاً فشيئاً ليطالب بأقل حقوقه بالتأكيد لديه طاقات وإمكانيات هائلة صنعت سابقاً تاريخاً عظيماً لمصر ولازالت هذه الطاقات موجودة لكنها يعلوها بعض الصدأ وتحتاج فقط أن تثقل لتعود كما كانت. أصبحت حالة التتويه والتشويش لا تغني بالقدر الكافي في ظل وعي متنامي بمجريات الأحداث وما يجب إليه أن تؤول الأمور، حتى أصبح المواطن البسيط الذي رغم كل ما يعانيه من ضغوط الحياة اليومية نراه اليوم يطالب بحقوقه ويحتج على ما لا يرضاه من أوضاع.

نعم وكما قالها أبو الليف يجب علينا جميعاً أن نقولها، نقولها وبصوت عالي بدون خوف أو وجل بل والتدرب عليها كل يوم، وابدأ من الآن إذهب وقف أمام المرآة وقلها لنفسك بدون كسوف...أنا مش خرنج...أنا مش خرنج...أنا مش خرنج! وصدقني ستشعر بنشوة عجيبة وقوة هائلة تسري في عروقك بعد أن كدت أن تصدق أنك كذلك.

أه صحيح لو مراتك أو حد من أولادك دخل عليك وفكرك عبيط أو اتهبلت فقلها ثانية بكل فخر "نعم أنا مش خرنج واللي مش مصدق يسأل أبو الليف"

تعليقات

‏قال Amani
لسه امس سمعت له الاغنية دي بعد الحاح من صديق مصري
ولما سمعتها ندمت والله كانه جالي تلوث سمعي
المصيبة انه بيغنيها وعامل فيها ابو الطرب وكمان فيه ناس بتدافع عنه على اساس بيطلع معاناة الشارع المصري !!
لو معاناة المصريين بالشكل دا فانا بحتقرهم بجد
دا ردي للي بيدافع عنه طبعا
مصر اكبر من كدا طول عمرها بتقدم الفن المحترم مهما عدت عليها نكسات بس بمستوى ابو الليف دا
اسمحولي دا منتهى الانحطاط لانه جر المترفعين لمستواه

اسفة لو ردي قاسي بس بجد عيب اللي بيعمله الراجل دا
‏قال سَارةٌ
مع إني لسه مسمعتش الألبوم بإرادتي ..

ولكني بسمعه أينمـا ذهبت .. ف الشارع ف التاكسي ف الأتوبيس .. عالكورنيش .. ف المحلآت ..

كتيير من الناس اعجبو بالألبوم ده .. بس مش لاقيه فيه غير واحد بيعلم الشتيمه وفنونهـا..

لو سألت حد عن سبب تشجيعه لحاجه زي كده .. هيقولك ماهو اصل بيحكي عن حياتنا .. بيلمس حياة الكائن المصري بطريقه جميله .. وبيتكلم بلغة الشباب ..!!

ده لو الشباب كده .. يبقى مفيش امل ف مصر اصلا ..!!

مع إني اخدت وقت كبير عشان ادور على معنى للكلمه الغريبه العجيبه " خرنج " ..

وملقتش معنى مفصل ليهـا.. بس اعتقد انها شتيمه يعني .. !!

مش عارفه بعد كده احنا منتظرين ايه .. من شعب كده ..؟ .. اغلبيه بيسمعو الكلام زي كده .. وخصوصا انه كتير تحت خط الصفر .. ف أكيد بيسمعوا حاجات زي كده واللي بتندرج تحت بند " الشعبي " ..

تعتقد انه لسه فيه أمل في مصر بعد كده ؟.؟

ربنـا يهدي الناس كلهـا يـآرب ..
‏قال شوارعي
نسأل الله السلامة وربنا يصبرنا